Over Plons

Doel

Ons doel is om zwemmen als vrijetijdsbesteding mogelijk te maken voor zoveel mogelijk cliënten van SWZ-Zonhove en leerlingen van de Emiliusschool in Son en Breugel.

Waarom zwemmen?

Voor mensen met een meervoudige beperking kan het erg lastig zijn om te sporten.  Niet alleen werkt je lijf niet altijd mee, maar er zijn vaak  ook allerlei praktische problemen. Lang niet alle sportgebouwen en zwembaden zijn toegankelijk genoeg en er zijn niet altijd mensen aanwezig die je kunnen helpen. Als je afhankelijk bent van een rolstoel, last hebt van epilepsie of van zintuiglijke beperkingen kan het heerlijk zijn om te zwemmen: vrij bewegen in lekker warm water. Hoe relaxed is dat?  Bovendien is het voor ouders een fijne manier om iets gezelligs met hun gehandicapte kind te doen.

Zwembad

Zwemclub Plons maakt gebruik van het zwembad van de Emiliusschool in Son. De JunglePool is 5 bij 12 meter en heeft een in hoogte verstelbare bodem. Het water is heerlijk warm: 32-33 graden Celsius. In de kleedruimtes en in het zwembad zijn alle noodzakelijke voorzieningen, waaronder tilliften, douchebrancards en drijf-materialen (banden, zwempijlen etc.) aanwezig. Leden mogen deze materialen kosteloos gebruiken. Je moet wel zelf je verzorgingsspullen, zoals handdoeken, shampoo en incontinentiemateriaal meebrengen.

Zwemkleding

Het doet ons goed om iedere keer al die blije en genietende zwemmers in het water te zien. Om er voor te zorgen dat we hier allemaal van kunnen genieten zijn zwemmers die niet zindelijk zijn verplicht om een zwemluier en/of aangepaste zwemkleding te dragen. Op het moment dat er ontlasting in het water komt mag er namelijk een periode niet gezwommen worden. Dit is uiteraard vervelend voor de zwemmer, maar zeker zo vervelend voor degenen die na jullie willen komen zwemmen. We hebben foldermateriaal en adressen beschikbaar waar deze zwemkleding te bestellen is. Vraag erna bij de coördinator of toezichthouder als je komt zwemmen.

Aanleiding voor de oprichting van zwemclub Plons

Voor 2010 konden bewoners van Zonhove zwemmen in het kader van dagbesteding. Door bezuinigingen was dit helaas niet langer mogelijk. Tegelijk met het zwemmen overdag dreigde ook het vrij zwemmen ’s avonds te verdwijnen. Een aantal ouders  en professionals van Emiliusschool en SWZ vond dit onaanvaard-baar. Samen hebben zij de schouders eronder gezet en Zwemclub Plons opgericht.

De zwemclub is nu één van de activiteitenclubs van ouderorganisatie KansPlus-Sien, regio Eindhoven/ Helmond. KansPlus-Sien behartigt op lokaal, regionaal en landelijk niveau de collectieve en individuele belangen van mensen met een verstandelijke handicap. Meer informatie over deze vereniging vindt u op  www.kansplus-sien.nl. Wil je lid zijn van Plons, dan moet je ook lid zijn/worden van KansPlus-Sien. En  mag je dus ook meedoen aan allerlei activiteiten die KansPlus-Sien organiseert, zoals de vakantiekampen en het internetcafé.

Inmiddels heeft Plons ong. 130 leden en kun je  op maandag-, woensdag- en donderdagavond zwemmen én op zondag. We werken nauw samen met de Emiliusschool en met SWZ. Ook zij vinden het belangrijk dat diegenen voor wie het bedoeld is het zwembad zoveel mogelijk kunnen gebruiken.

Veiligheid

Om het zwemmen op een verantwoorde en veilige manier te laten plaatsvinden houdt Zwemclub Plons zich aan de volgende afspraken:

• tijdens het zwemmen is altijd een bevoegde (BHV) toezichthouder aanwezig
  • het bedienen van de tillift gebeurt uitsluitend door de toezichthouder
  • iedere zwemmer zorgt zelf voor begeleiding bij het zwemmen en/of omkleden
  • er zijn maximaal 20 mensen gelijktijdig in het water

Veilig zwemmen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. We verwachten van alle zwemmers en begeleiders dat zij ook andere zwemmers een beetje in de gaten houden. Zwemmen doe je samen!

Waarom Plons?

Marijke Blom: “Omdat onze spastische zoon Steven het héél erg vond als het zwemmen ging stoppen, en omdat het gewoon fijn is als iedereen kan genieten van de bewegingsvrijheid in het warme water. Plons is inmiddels een echte club, waar de zwemmers en hun begeleiders met elkaar veel plezier hebben. Ik hoop dat Plons er nog heel lang voor kan zorgen dat er op Zonhove vrij gezwommen kan worden.”

Danielle Marinelli: “Toen onze zoon Victor naar de vroegopvang ging, hebben we ons aangesloten bij een groepje gezinnen die iedere maand op zondag ging zwemmen op Zonhove. Terwijl Victor genoot van het water, genoten wij van het contact met andere ouders. Er werd tijdens het zwemmen heel wat lief, leed, informatie en tips uitgewisseld (iets wat andere ouders op een schoolplein doen). Toen het zwemmen dreigende te stoppen, wist ik één ding zeker…. dit contact is zo waardevol, dat mag niet verloren gaan.
Wat nog leuk is om te vermelden is dat het clubje van acht gezinnen, met de toepasselijke naam “Natte Klup”, nog steeds bestaat en dat we ieder jaar een weekendje met elkaar op vakantie gaan. Mooi toch!?”

Len van der Zalm: “Kijk, hier staat een zwembad met goeie voorzieningen. En dáár zijn kinderen en jongeren met een beperking met hun familie, die graag willen zwemmen. En dat zou niet mogelijk zijn door bezuinigingen?  Zwemclub Plons is ons antwoord. Zwemmende plonzende vriendjes, daar word ik blij van en daar zet ik me graag voor in!!”

Janneke Martens: “Mijn dochter Linda woont op Zonhove en toen ik hoorde dat het zwemmen ging verdwijnen binnen het activiteitenaanbod vond ik het tijd worden om zelf in actie te komen. Mijn dochter is namelijk een echte waterrat en kan erg genieten van zwemmen.”

Mieke Mienis: “Het is zo belangrijk dat onze dochter Liedeke en alle bewoners van Zonhove kunnen blijven zwemmen. Gelukkig kan dit op deze manier worden gerealiseerd en toen er gevraagd werd om hiervoor wat te doen heb ik me van harte aangesloten. Het is heerlijk om te zien hoe onze “plonzers” genieten van het zwemmen.”